23 nov. 2017

7 Black Friday-tips til markedssjefen

Bla nedover

Black Friday er en viktig dag, men dagen er ikke for alle. Her er gode tips til deg som markedsfører på årets største handelsdag.

Det er syv år siden Norwegian Outlet og vi i Schjærven presenterte Black Friday for nordmenn. Siden det har den store handelsdagen blitt landets største kjøpefest, til glede for for noen og til forargelse for andre.

Men dagen passer ikke nødvendigvis for alle markedssjefer. Her er syv gode tips du kan ta med deg hvis du har lurer på om din bedrift skal ta en del av Black Friday.

1 Hvem bør være med på Black Friday?

Svar: Til tross for at mange butikkjeder deltar i Black Friday er det ikke alle den passer for. Handelsdagen er nemlig best for alle retailere som selger andres merkevarer, eller benytter anledningen til å få tømt restelagre for egne produkter (man trenger ikke brenne klærne man ikke får solgt).

Eksempler på dette er elektronikkjeder som selger andres produkter, der de har forhandlet seg fram til en god innkjøpspris gjennom store volumer. Hvis du kan ha lavere pris enn dine konkurrenter og selge i stort antall på Black Friday så har du en sikker vinner. Det kommer produsentene til gode, forhandlerne til gode og kundene til gode. Alle vinner.

2 Hvem bør ikke delta på Black Friday?

Svar: Hvis du selger dine egne merkevarer og ikke har behov for å tømme varelageret, men har de samme marginene hele året, er det ikke en lur investering i å dumpe prisene. Da flytter du bare kjøpstidspunkt for kundene dine, og dermed får du ingen fortjeneste. Det er det ingen som vinner på i lengden.

3 Hvis jeg ikke har produkter å selge ut, men vil være synlig på Black Friday?

Svar: Markedssjefer som selger egne merkevarer bør i mange tilfeller holde seg unna prisfester og heller fokusere markedsføringen på merkevarebyggende aktiviteter som bidrar til at du kan selge merkevarene dine til en høyest mulig pris. Mange forbrukere reagerer følelsesmessig når de ser lange køer og butikker fylt opp av kunder som vil nyte godt av de store partikjøpene. Black Friday er da en fin anledning til å komme opp med alternative konsepter som ikke nødvendigvis bygger på pris. Gode eksempler er IKEA som innfører “Den store strammedagen” eller Bergans “Grønn fredag" med panterabatt hele fredagen.

4 Hvordan legger jeg opp mediestrategi for Black Friday?

Svar: Da vi sammen med Norwegian Outlet innførte Black Friday i Norge var det ingen andre å konkurrere med for oppmerksomheten. Nå syv år etter er det vanskelig å nå gjennom. Derfor har noen gjort stunt på å kjøpe opp all TV-reklame slik at konkurrentene ikke fikk plass dagen før dagen. Dermed ble Black Week født. Nå tar flere og flere eierskap i Black Week også. Tilpass din mediestrategi ut fra hva konkurrentene sannsynligvis kommer til å gjøre.

5 Hvordan legges jeg merke til?

Svaret: Den største feilen er at man forsøker å selge noe uten å tenke på at man ikke bare må synes, men også være top of mind. Det er merkevarene som huskes over tid som lykkes bedre enn de som bare selger noe.

Det handler altså om å differensiere seg fra alle andre. Bruke kreativitet til å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det viktigste er å markedsføre merkevaren, ikke markedsføre dagen.

6. Hva bør jeg selge?

Svaret: En vanlig feil mange gjør er at man ødelegger for julesalget. Du trenger ikke nødvendigvis selge ut typiske julepresanger på denne store salgsfesten. Du kan eksempelvis fokusere julesalget rundt flotte pyntegjenstander (les: julegaver) mens du på Black Friday gjøre enorme partikjøp av sofaer (les: store investeringer til hjemmet). Tenk på hva du selger til enhver tid og planlegg årets sesonger i sammenheng.

7 Hva gjør jeg hvis jeg trenger hjelp?

Svar: Da sender du en mail til byråsjefen vår på anders.waage@schjarven.no og hører hvordan vi kan hjelpe deg med å selge flere varer.