#kjærepappa for Care Norge

Care Norge - kampanjen #kjærepappa

Filmen vi produserte for Care Norge ble en av de største virale suksessene i 2015 med over 200 millioner visninger.

19. mai var det klart. Etter å ha vunnet to priser i Gullblyanten var vi spente på mottagelsen i New York Festivals. Med deltagere fra over 80 nasjoner visste vi at nåløyet var trangt og ble på vegne av Care Norge veldig glade når #kjærepappa/#deardaddy vant både First Prize og hovedprisen Grand Prize. Såvidt vi vet, er det ingen norsk reklamefilm som har gjort dette tidligere.

Vi visste vi hadde produsert en svært engasjerende film, men vi ble tatt på sengen av hvor viral den ble. Menn fra land over hele verden har kontaktet CARE for å lovprise budskapet, og det er kommet forespørsler om oversettelse til utallige språk. Men filmen har også provosert kraftig, noe som kommer til uttrykk i form av kommentarer, parodier, blogger og vlogger. Dette ser vi på som svært positivt, da det skaper diskusjon og holdningsendring.
Det verserer en rekke piratkopier med undertekster på svært mange språk. Vi kan per i dag dokumentere 200 millioner visninger. Facebook har vært den største kanalen for spredning, men også Twitter og Youtube har bidratt til den enorme globale suksessen. I tillegg til omfattende dekning i Norge og spesielt Sverige, har store internasjonale mediehus kommentert kampanjen. Eksempler på disse er The Mirror, The Independent, Daily Mail, Huffington Post, Die Zeit, Elle France, El Pais, Le Monde, Indian Express og Corriere della Sera. Vi har funnet det nødvendig å oversette voiceover til spansk, tysk, fransk, russisk og mandarin for å dekke etterspørsel og begrense dårlige piratkopieringer. Debatten har ikke stanset ved landegrensene, og viser at vold mot kvinner er et like aktuelt tema i alle verdensdeler.
Emneknaggen #deardaddy har hatt en viktig funksjon og er blitt brukt flittig. I løpet av få uker reiste #kjærepappa/#deardaddy over hele verden og ble en av de største virale suksessene i 2015.

Produksjonsselskapet Tangrystan har stått for produksjon av filmen, regi av Jakob Ström.

Se Video

https://vimeo.com/153895340
https://vimeo.com/147450305

Bilder fra arbeidet

INVOLVERTE

Kunde: Care Norge

Konsulent: Knut Røse

Tekstforfatter: Gry Sagvolden

Art Director: Jens Gundersen

Prosjektleder: Mari Kristina Skaar Gjelstad

KONTAKT OSS