27 mars 2018

Facebook-krisen: Bygg på egen tomt

Bla nedover

Facebook går gjennom en av sine største kriser. Et klart signal om at man aldri må kun bygge på leid grunn.

Først og fremst. Det som skjer og har skjedd med Facebook er omfattende og vil gjøre at Facebook som sosialt medie vil forandres. Det er liten tvil om at Mark Zuckerberg og hans disipler er nødt til å tenke seg godt om når de nå går løs på en av de største utfordringene de har hatt, så langt. 

Når et analyseselskap selger data fra over 50 millioner brukerprofiler, og kan påvirke et presidentvalg i et av verdens største land, er det langt på overtid å tette igjen alle skott.

Dette vil også få konsekvenser for flere sosiale medier. Beskyttelse av kundedata vil stå i fokus, akkurat som GDPR også har som hensikt å gjøre.


Svekket tillit

Verdien av det vi legger igjen hos Facebook er nemlig vår egen data, og det Facebook nå forsøker å forsikre oss om er at denne dataen skal være trygg hos dem. Det er den ikke i dag, og dermed blir tilliten borte. 

Uten tillit vil Facebook rett og slett dø en langsom død.

Det bør vi markedsførere være forberedt på, selv om alarmen bare høres i det fjerne foreløpig.

Folk vil fortsatt bruke Facebook, stort sett i samme grad som tidligere, og vi kan markedsføre oss gjennom kanalen. Foreløpig.

Men, det som er rådet er å huske at Facebook ikke er en eid kanal. Facebook har alltid vært og kommer alltid til å være kun en leid kanal. En kanal hvor andre bestemmer. 

Kanskje like viktig å huske: Kanalen kan bli borte. Den harde jobben du har lagt ned for å bygge deg opp i kanalen kan plutselig være forgjeves. Alle dine tusenvis av følgere kan forsvinne over natta.

Hvordan skal du da nå folk?


Don't build your house on rented ground

Rådet er alltid å bygge på egen tomt, eller eide kanaler, om du vil. Ikke i leide kanaler, men i eide kanaler hvor du er sjefen.

- En god nettside med inspirerende og interessant innhold som ofte oppdateres, og som gjør at folk kommer tilbake for å bruke mer tid med din merkevare.

- Et lojalitetskonsept (CRM) med både nyhetsbrev og SMS-muligheter for å trekke folk til innholdet ditt. 

- En blogg hvor du kan slippe til dine kollegaer som kan prate om merkevaren på en annen måte eller rett og slett vise at dere er eksperter i deres bransje. 

Mulighetene er mange. 

Bygger du dette sammen med en tanke om at du skal bruke Facebook (og andre sosiale kanaler eller leide kanaler om du vil) for å trekke folk inn med såkalte inndragere, så har du sikret deg bedre for framtiden. 

For da vil du kunne overleve at Facebook gjør endringer på algoritmene sine sånn at det blir vanskeligere å nå folk (igjen) og du vil kunne overleve at Facebook-brukerne forsvinner på grunn av at tilliten er borte til kanalen. Du vil også eie dataene selv.

Men da må du tørre å bygge opp bedriften din også utenfor sosiale medier.


(Teksten er skrevet av Ole Kristian Bakkene som er rådgiver på innhold i Schjærven Reklamebyrå.)