New Retail: En ny måte å tenke handel på

Skap et univers som kombinerer det beste av den analoge og digitale verden.


– Alt for mange aktører i den norske retailbransjen har for mye fokus på kun pris og produkt, tror Head of Retail Strategy i Schjærven Reklamebyrå, Lasse Maugesten.  

– For å kunne differensiere seg fra andre i markedet handler det om mye mer enn dette. Mange retailere fokuserer dessverre mer på seg selv enn hva kundene faktisk vil ha, mener han.

Dagens kunder er i realiteten opptatt av mye mer enn kun å spare penger. 

– De ønsker å handle der de er akkurat nå, og ikke nødvendigvis der du som retailer befinner deg. De ønsker at leveringen er raskest mulig, at varen har høy kvalitet til rett pris. De ønsker seg enkle løsninger, engasjerende konsepter og kundeopplevelser som er nyskapende – og ikke minst; gode, utdyper Maugesten.

Hvis du ønsker å utvikle deg videre og bygge reel konkurransekraft, må du redefinere hvordan du forholder deg til kundene dine. Det er dette som er New Retail for oss i Schjærven.


Du kan høre Lasse Maugesten fortelle mer om New Retail på ANFOs seminar Retail Innovation onsdag 13. november. Meld deg på her


Tungt fagmiljø i Schjærven

Schjærven har et tungt fagmiljø som jobber med strategi, produkt, konsept og tjenesteutvikling innenfor New Retail-feltet. 

Idéen om New Retail kommer fra den kinesiske næringslivslederen Jack Ma, en av grunnleggerne av netthandel-giganten Alibaba. Under hans ledelse har Alibaba utviklet seg til å bli et fenomen innen retail-bransjen. Han definerer det hele slik:

Det handler om å skape et sømløst engasjement mellom den digitale og fysiske verden. Det handler ikke om å konvertere digitale kunder til fysisk butikk, eller motsatt. Det handler om å bygge et økosystem for retail som ivaretar både det digitale og det fysiske på en enhetlig måte som sørger for at kunden står i sentrum, gjerne på nye og overraskende måter. 

– New Retail er altså en helt ny måte å definere retail på. Det handler om å skape et univers som kombinerer det beste fra den analoge og digitale verden. Skapt på kundens premisser og innholdsfylt med produkter, konsepter og tjenester som gjør gjør deg unik i et marked hvor mange fremstår like, avslutter Maugesten.


Les også: Slik setter du kundene dine i sentrum

-

Deler sin ekspertise: Lasse Maugesten er Head of Retail Strategy i Schjærven Reklamebyrå. Her deler han noen av sine tanker om New Retail.